Scherpe doelstellingen na workshop sectorinitiatief

Posted on 6 april 2016 · Posted in Publicaties

Meten en bewustwording. Dat was de kern van de zevende bijeenkomst van het Sectorinitiatief Noord-Oost Nederland ‘Samen reduceren van brandstofverbruik’. Bij Prins Bouw in ’t Harde wisselden de zestien deelnemers de nieuwste inzichten op het gebied van CO2-reductie uit.

De hoge opkomst weerspiegelt de toenemende belangstelling voor dit onderwerp. Veertien bedrijven waren vertegenwoordigd in ’t Harde. Bij het voorstellen bleek dat veel deelnemers voortgang hebben geboekt sinds het begin van het initiatief. Terwijl de focus eerst lag op het inzichtelijk maken van het brandstofverbruik per kilometer of draaiuur, zijn steeds meer bedrijven geïnteresseerd in hoe ze het verbruik met de meetresultaten kunnen gaan beïnvloeden. Via een workshop van Gerda de Raad van Will2Sustain konden de deelnemers met elkaar sparren en input leveren voor hun plan van aanpak.

Workshop

In kleine groepen bogen de deelnemers zich over de volgende vragen:

  1. Welke maatregel om brandstofverbruik te reduceren staat dit jaar in jullie organisatie centraal en waarom?

Veel bedrijven maken steeds concretere plannen om een meetsysteem toe te passen. Een voorbeeld van Siers is Ecodrive, dat bestuurders ‘motiveert’ om zuinig te rijden door middel van real-time analyse. Afwijkingen zoals een aanhanger worden automatisch gedetecteerd. Een aantal bedrijven stelt het vervangen van materieel ten doel. Ter Riele is bezig het handmateriaal dat draait op Aspen te vervangen door elektrisch, bijvoorbeeld maaiers, bladblazers en kettingzagen. De benodigde elektriciteit wordt opgewekt met zonnepanelen. A.Hak Industrie Noord-Oost neemt binnenkort een hybride graafmachine in gebruik. Het motiveren van de medewerkers is een derde maatregel die verschillende bedrijven oppakken. Schuuring meet het rijgedrag met TomTom, zij willen meer competitie hierin zien te brengen tussen chauffeurs. Prins Bouw wil met iedere medewerker persoonlijk het verbruik halfjaarlijks terugkoppelen.

2-DSC_3033

  1. Wat zijn de onzekerheden en ruis bij deze metingen?

Er blijkt dat er nog veel haken en ogen zitten aan het objectief meten en vergelijken van het verbruik.

Een voorbeeld: bij gebruik van lease auto’s in het buitenland wordt de brandstof privé betaald. De kilometerstand wordt echter wel geregistreerd, wat in het systeem leidt tot een wel heel zuinig gereden zomer.

Verschil in het gebruik van de voertuigen en het materieel maakt dat de cijfers moeilijk te vergelijken zijn. Een kraan die lichte taken doet verbruikt minder dan bij zwaar tilwerk. Zwaar beladen bussen in het stadscentrum verbruiken meer dan nagenoeg lege bussen op de snelweg.

  1. Wat verwacht je te reduceren qua brandstofverbruik met deze maatregel (per jaar)?

De verwachting van de te realiseren besparing verschilt. Meetsystemen die al dan niet gedrag beïnvloeden worden verwacht voor 10%-15% besparing te kunnen zorgen. Andere deelnemers verwachten slechts 1-3% te kunnen besparen.

Hoe verder

Een aantal maatregelen die tijdens de workshop werden genoemd konden op interesse van de overige deelnemers rekenen. Deze zullen volgende bijeenkomst worden gepresenteerd. Het vernieuwde plan van aanpak zal naar verwachting bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen van de deelnemers. Hoeveel voortgang de deelnemers hiermee precies boeken wordt de volgende bijeenkomst in oktober duidelijk.

 

Vastleggen in volledig scherm 6-4-2016 145826.bmp